Većina nas može da se seti svog prvog dana u novoj školi. Želudac u čvorovima dok prolaziš nepoznatim hodnikom sa rasporedom časova u ruci, pokušavajući da se ne spotakneš o torbu sa knjigama ili uđeš u pogrešnu učionicu.

Godinama kasnije, te emocije preneli smo u poslovni svet, gde smo, prihvatajući nove izazove, uplovili u nešto potpuno novo i drugačije.

Nepoznato mesto, nepoznati ljudi, novi izazovi, pokazivanje i dokazivanje znanja i spremnosti da učiš – sve te to čeka na početku. Prvih nekoliko meseci rada može biti zastrašujuće i zbunjujuće – ali ujedno predstavlja i vredno iskustvo o kome ćeš kasnije pričati.

Pitanja, pitanja i samo pitanja

Ako ne postaviš pitanje, niko neće znati da ti je potreban odgovor – vrlo je jednostavno.

Nisi se susretao sa sličnom situacijom ili ne znaš kako da rešiš određeni izazov? Pitaj.

„Imam jedno pitanje, kome mogu da se obratim za pomoć…“ – toliko je lako.

Možda će prva osoba kojoj se obratiš biti pogrešna adresa, možda čak i druga, ali kod treće osobe ćeš već naći delić slagalice koja će ti dati odgovor na postavljeno pitanje.

Sagledaj širu sliku

Bez obzira na poziciju na koju dolaziš, šira slika kompletnog poslovanja je od izuzetne važnosti. Bilo da je u pitanju pozicija finansijskog referenta, prodavca ili marketing menadžera, neophodno je da se upoznaš sa svakim aspektom poslovanja. To će ti umnogome pomoći da shvatiš šta ti pruža pozicija na koju si došao, koliko prostora za inovacije ima i kako da se brzo uklopiš u novo okruženje.

A sada se vraćamo na prethodnu stavku – da bi sagledao širu sliku i upoznao kompaniju na pravi način, moraš da postavljaš pitanja, pitanja i samo pitanja.

“Kako mogu da pomognem?”

Oni nešto iskusniji će te savetovati u početku i reći: budi nasmejan, fin sa svima, pozdravi svakoga, upoznaj se, ali ono što je ključno za prvi ulazak u kancelariju je sjaj u očima. A njega možeš imati samo ako si srećan i zadovoljan prilikom koja ti je pružena.

Naravno, i pažnja i odnos sa kolegama su od velike važnosti i zato se potrudi pre svega da zapamtiš njihova imena. Biće ih mnogo i nećeš uspeti sve da zapamtiš prvi dan, ali će kolegama biti drago i značiće im što im se obraćaš imenom. Poštuj svoje kolege i ponudi im pomoć bez obzira na nepoznavanje posla.

„Mogu li ja nekako da vam pomognem?“ je pitanje koje svako voli da čuje i zaista će svi ceniti želju da pomogneš. Ako ništa drugo, sigurno ćeš im izvući iskren osmeh zbog pokazane dobre volje.

Dela govore više od reči

Blisko sarađuj sa nadređenima da bi postigao uspešan radni odnos. Zakaži sesije „jedan na jedan“ sa njima, podeli svoje brige, pitaj sve što ti nije jasno, traži povratnu informaciju, daj predloge za unapređenje poslovnih procesa ukoliko vidiš da postoji prostora za to. Ovo je ujedno i najbolji način da nadređeni procene tvoju vrednost kao zaposlenog.

Veruj svom mentoru i traži savete od pravih ljudi – upravo to će pomoći da izgradiš jaču karijeru u kompaniji. Prihvati i kritiku i sugestiju – sve je to za tvoje dobro. Usredsredi se na zadatke i odgovornosti nad kojima imaš potpunu kontrolu.

Ovo je takođe odlična prilika da razmisliš o onome što želiš od svoje karijere, što je takođe nešto nad čime imaš kontrolu. Utvrdi sve veštine koje želiš da naučiš ili dalje razvijaš i dodaj ih na svoju listu ciljeva na koje ćeš se fokusirati. Ako znaš da možeš sam da kontrolišeš svoj profesionalni razvoj, povećaćeš i osećaj ličnog zadovoljstva i sreće.

Ja sam imala tu sreću da dođem na mesto u kojem „Vreme teče, a kvalitet ostaje“.

Maša Kondić
Marketing menadžer, Danubius
Mladi lider 7. generacije