Šta možemo naučiti od Cezara o ličnom brendiranju

Gaj Julije Cezar se sa pravom smatra najvećim Rimljaninom, iako bi mnogi poznavaoci stanja u italjanskom fudbalu prednost ipak dali Frančesku Totiju. Ipak, iako se za Cezara nije sve završilo sjajno, njegov život, vladavina, naučni i književni rad, predmet su istraživanja več dva milenijuma. I zaista, mnogo toga možemo naučiti od njega i njemu sličnih. Velike vojskovođe su postavile temelje menadžmenta. Obavezna lektira svakog modernog menadžera je Makijavelijev Vladalac ili u Umeće Ratovanja – Sun Cu-a. Ali, pozabavimo se jednim posebnim detaljem iz Cezarove biografije…

Šta je to Cezar znao o brendingu?

Nije salata. Ne priliči imperatoru da ga pamte po salati sa malo piletine i mnogo zeleniša. Ona se i ne zove po njemu, već po Cezaru Kardiniju, italijansko-meksičkom kuvaru i hotelijeru.caesar-1863693_960_720

Kada je imao 23 godine, bio je u usponu, ali i dalje relativno nevažan u okvirima Rima. Dok je plovio sa svojom svitom Egejskim morem napala ih je i savladala grupa Sicilijanskih gusara. Tražili su otkup od 20 talenata srebra (stara mera, 1 talent = 30 kg), da ih puste na slobodu. Julije im se smejao u lice! Rekao im je da je najmanje na šta pristaje 50 talenata. Gusarima nije baš bilo najjasnije šta se dešava. Do tada svi njihovi zatočenici su pokušali da prođu što jeftinije, ali opet, ako neko hoće da im da više blaga, zašto da odbiju?

Gusari su pustili Cezarovu pratnju u Rim, da od vlasti traže blago za otkup. Tamo su bili iznenađeni iznosom koji se traži. Nikada niko nije bio toliko vredan ulov – mora da je taj Julije Cezar zaista poseban. Ipak, pristali su. Ne priliči da jedan zvaničnih tako moćne države bude u zatočeništvu. Dali su blago za otkup, a priča o „posebnom“ zatočeniku nije se smirivala. U to vreme je sve trajalo, prosto, razdaljine su velike, a svi vidovi transporta bili su spori. Dok je Cezar stigao u Rim, već je bio poznat. To je bio prvi veliki korak u njegovom usponu ka vlasti.

Dve hiljade godina kasnije Torsten Veblen, norveško-američki ekonomista u svom delu Teorija dokoličarske klase, govoreći o upadljivoj potrošnji, on priča o kupcima skupih proizvoda koji kroz kupovinu materijalnog pokušavaju da se izbore za status u društvu. Veblenov efekat je postao prilično poznat a označava fenomen u kome kupci smatraju da proizvodi sa višom cenom i vrede više samo zbog toga što koštaju više. Mnogo je brendova koji su postali statusni simbol upravo ovako, iako zapravo nisu superiorni u odnosu na jeftinije alternative (Rolex satovi, Vertu telefoni, Cristal šampanjac, Hermes, Luj Viton i tako dalje).

Inače, što se Julija i gusara tiče. Kada je platio otkup, zapretio je da će se osvetiti, da će ih pohvatati i razapeti na krstove. Zarobljen, od podeljenih karata odigrao je najbolju ruku, ali nije mu bilo svejedno što se to uopšte desilo. Kao i brojni drugi veliki ljudi, Cezar je na kraju održao svoje obećanje.

Preuzeto sa sajta mojafirma.rs

Ostavite komentar